2017. június
8-án kijött G-Dragon Kwon Jiyong c. albuma. Előzetesen elárulták, hogy ez az
eddigi legszomorúbb hangzású albuma, ám ez több egyszerű szomorúságnál -
számomra ez az album kegyetlenül őszinte és valóban, szomorú, de leginkább magányos.
Szerintem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy mióta kijött folyamatosan a
lejátszási listámon vannak a dalok, és teljesen rongyossá hallgattam már őket -
és egyszerűen annyi gondolatot szültek bennem, olyan érzéseket ébresztettek
fel, amiket muszáj leírnom. Szóval üdvözlet mindenkinek, a Kwon Jiyong album
kritikáját/ajánlóját/elemzését olvashatjátok: nem igazán tudom, minek nevezzem.
!! Nem vagyok
profi, az alább leírt dolgok mind saját gondolatok, az összes csupán
feltételezés, spekuláció, senki ne vegye készpénznek, hogy valóban úgy is van,
mint ahogy azt én képzelem! Az alábbiak csak a saját szubjektív ötletek,
illetve, hogy számomra mit is jelentenek ezek a számok. Továbbá: a fordítások
vegyesen angol, koreai forrásból készültek, a magyarosítás minden esetben saját
munka. És mivel nem nagyon beszélek koreaiul, esetlegesen előfordulhatnak
félrefordítások, bár nagyon igyekeztem ezeknek az elkerülésére. !!
Intro -
Middle Fingers Up (dalszöveg: G-Dragon; zene: G-Dragon, 24, Kush)
Az első dal az
albumon a Middle Fingers Up címet viseli. Már ebből is következtethetünk kicsit
a dal üzenetére; a felemelt középső ujj egy elég egyértelmű nemzetközi jelzés.
Nézzük meg egy kicsit jobban!
Az első pár
másodpercben csak egy zongorát hallunk, ám az is eléggé sztoikus; egymás után
ugyanazokat a hangokat ütik le párszor, aztán egy másikat, és így tovább. Nem
kell sokat várnunk, és megérkezik a dob és a többi hangszer is, hasonló
ütemmel, mint a zongora: ez pedig végigkísér bennünket majdnem négy percen
keresztül. Számomra a dal hangzása a belefáradtság érzetét kelti, mintha az
előadójának elege lenne az egész világból.
A szám egyből a
refrénnel indít - vessünk hát egy pillantást a dalszövegre! „Peace Minus One,
mindenki, középső ujjakat fel!" Mint azt tudjuk, a Peace Minus One GD
divatmárkája - ez esetben akár magával az énekessel is azonosíthatjuk.
Felszólít minket, hallgatókat, hogy mutassuk fel az ujjainkat, ahogyan azt ő
maga is teszi - de vajon miért akar bemutatni a világnak?
„A botrányai
ennek a jól nevelt keleti országnak, olyan tiszta - a legutóbbi összeesküvés
nagyszerű volt!" Már ebből a mondatból is csöpög a gúny, ám ezt tetőzve a
„jól nevelt keleti ország" fordítható „kelet rabszolga országának"
is. Gondoljunk csak a nemrég lezajlott választásokra és annak okára - teljesen
érthető, hogy G-Dragonnak elege van a politikai korruptságból.
„Azt mondod: Már
találkoztunk. Mi van? Nem, még nem találkoztunk. Azt mondod: Seungri közeli
barátja vagyok. És akkor mi van?" Azt láthatjuk, hogy az embereknek, akik
keresik, megközelítik őt, mind céllal teszik, próbálják megvesztegetni, hatni
rá - vagyis mind hamisak, mindenki, aki körülveszi akar tőle valamit, és nem
azért vannak vele, mert szeretik őt, mint embert. Mégis ki akarna ilyenek
között élni?
„Beszéd, riasztó,
zár, privát SNS. Minden személyi és közösségi kapcsolatom egyre kisebb és
kisebb." Már itt is érződik, hogy énekesünk kezd belefáradni az egészbe,
és egyre inkább kevesebb emberrel érintkezik. „Nincs több dráma, csak egyenesen
az utolsó epizód" ez a sor alátámasztja, hogy mennyire elege van már
szinte mindenből.
„Néha nem tudom,
hogy mi igaz, vagy hamis, vagy hogy én ki vagyok." „Mégis ki tudná
megőrizni a józan eszét ilyen időkben? Átjár a mentális összeomlás érzete;
koncentrálni, odafigyelni!" Egyre inkább azt vesszük észre, hogy a Jiyong
körüli dolgok egymás után válnak kétszínűvé, olyannyira, hogy néha már ő maga
sem tudja eldönteni, hogy mi valódi, és ebbe kezd beleőrülni.
Azt látjuk, hogy
a művész úr egy korrupt, hamis emberekkel és dolgokkal teli világban él, és
kezd egyre jobban belefáradni - ezért csak bemutat mindennek és mindenkinek.
Bullshit (dalszöveg: G-Dragon; zene: G-Dragon, Teddy, Cawlr, Future Bounce, Choice37)
Őszinte leszek;
mikor megláttam a címet, arra számítottam, hogy egy pörgős, a Zutterhoz hasonló
hangzásvilágú, főleg rapből álló, káromkodós, olyan GD most megmondja a tutit
dalt kapunk majd - nem is csalódtam.
Ha kicsit
tüzetesebben vizsgálódunk, elkaphat minket a nosztalgia. Feljebb már előkerült
a Zutter: ha egy kicsit odafigyelve hallgatjuk végig a dalt, felfedezhetjük,
hogy az alap nagyon is hasonlít az előbb említett számra. Ezen kívül feltűnik a
„get your crayon crayon" sor, ami egy az egyben a Crayon c. dalából lett
átvéve. De nem is kell egészen eddig a pontig hallgatnunk a dalt, elég az első
refrénig eljutnunk, és megcsapja fülünket a „bow wow wow yeippi yo yeippi
ye", ami a Coup D'etat dalból lehet ismerős.
„G nem sz@rság,
rib@nc, én valódi vagyok (...) tiszta, koreai, limitált kiadás vagyok." A
dalszövegben több helyen is fellelhető ehhez hasonló kijelentés - mondhatni
önfényezés. "Hol vannak a kutyáim, mi újság? A kutyaház az én házam"
A kutya szó sokféleképpen fordítható, és értelmezhető - jelenleg szerintem
leginkább helytálló, ha mindenkire kutyaként tekintünk, és közöttünk GD a
nagykutya, aki a trendet diktálja.
„Samba, rumba,
cha cha, roora" bár kissé hasonlító, mégis nagyon különböző táncok;
számomra ez azt szimbolizálja, hogy GD több zenei műfajban is kipróbálta már
magát, és a legtöbb össze is jött neki - vagyis bármihez kezd, abban sikeres.
Itt ugorjunk egy kicsit vissza a Coup D'etatból átvett sorra, és emlékezzünk az
albumborítóra: később azt a képet használta fel, mint a Peaca Minus One lógója,
ami még nagyobb súlyt helyez erre az állításra.
„Mi ez a
sz@rság? (...) Csináld a gaedarit, gaedarit, LIT!" A gaedari egy tánc,
amiben az emberek leginkább leutánozzák egy rák mozgását - akkora trend, hogy
még az egészen kicsi gyerekek is tudják. Ez jelképezheti azt, hogy az ő neve is
képes ekkora trendeket indítani, még akkor is, ha valójában nincs olyan sok
értelmük.
Azt kell, hogy
mondjam, ebben a dalban még G-Dragont kapjuk, és nem teljesen Kwon Jiyongot. A
sikerről, a hírnévről szól, hangzásvilágilag is beillik a manapság populárisabb
dalok közé, fülbemászó, és a szövege egyszerűbb, könnyen énekelhető. Tipikusan
sláger-gyanús: nem véletlenül ez az eredeti title track.
Superstar (dalszöveg: G-Dragon Teddy, Jeo Rhee; zene: G-Dragon, Teddy, Joe Rhee, 24, Choice37, Future Bounce, Seo Vonjin)
Azt hiszem,
senkinek sem kell a szájába rágni, hogy ki is a szupersztár. Az előző dalban
már tisztáztuk, hogy G-Dragon mennyire sikeres, de vajon milyen
következményekkel jár ez a siker Kwon Jiyongra nézve? Ne felejtsük el, hogy
hiába ért el valami ekkora dolgot, mindennek van árnyoldala.
„Szükségem
van..." Egyből ezekkel a szavakkal vágunk neki a dalnak, bár egészen a
refrénig nem tudjuk meg, hogy pontosan mire is lesz szükség. „Nagyon sok
mindenem van, és még annyi mindent veszíthetek. (...) Nagy ház, szuper autó,
pénz, tisztelet, lányok. (...) A házam egy galéria (...), a szöuli kert, az én
kertem" és így tovább, egy egész hosszú listát kapunk arról, hogy mi
mindene van Kwon Jiyongnak a G-Dragonként elért siker által. De mégis ott lapul
az a rossz érzés, az a bizonyos de, hogy igen, az anyagi javakból jól el van
látva, de mindenki tudja, hogy nem ezek hordozzák a boldogságot.
„(...) Ahogy
gyerekként álmodtam: úgy élek, mint az emberek, akiket régen a TV-ben láttam,
mégis valamiért szomorú vagyok, és még mindig magányos." És itt van, amire
vártunk: az előadó valóban nem találta meg a felhőtlen boldogságot a sikerben,
szomorúnak, magányosnak érzi magát.
„A szívem egy
része üres." Számomra ez a legőszintébb és legmagányosabb sor az egész
albumon. Összefoglal és elmond annyi dolgot ebbe a pár szóba sűrítve -
egyszerűen nem tudok rá mást mondani, mint hogy zseniális! És itt még nem értek
véget a dolgok!
„Szükségem van
valakire." És itt a válasz, végre tudjuk, hogy mi is kell, mire vágyik már
a dal eleje óta Jiyong: egy emberre, valakire, akivel megoszthatja a magányát,
aki mellette áll. Azt gondolnánk, hogy van egy csomó ismerőse, barátja,
biztosan nem lesz gond! „Nincsen senkim sem." De miért? Mi van azzal a
rengeteg emberrel, ismerőssel? Emlékezzünk vissza egy kicsit; ezek az emberek
mind akartak tőle valamit, és nem voltak őszintén a barátai.
„Szükségem van
valakire. Akárkire. Hello?" Lassan már könyörgésbe váltunk, amit egy
tétova, már reményvesztett köszönés követ. Amire nem érkezik válasz.
Az első refrén
után ismét az anyagi dolgoknál, majd a munkánál tartunk, és egy pillanatra úgy
tűnhet, hogy ezek segíthetnek feledni - ám végül megint ott lyukadunk ki, hogy
hiába ért el ennyi mindent, a csúcson egyedül van, egy üres szívvel.
„Hello? Van ott
valaki?" Ezúttal koreaiul érkezik a hívás. A többnyelvűség a teljes
kétségbeesést, a magányosság elől való menekülés vágyát hangsúlyozza.
"Senki sem válaszol." Ahogy az várható volt, még így sem válaszol
senki Jiyongnak. Vagy mégis?
„Nem, nem vagyok
egyedül. Jó, nagyon szép, imádnivaló vagy! Gyengéden, gyengéden gyere
ide!" A zene is megváltozik egy kicsit, a dob begyorsul, egy pozitívabb,
reménykedőbb végkifejlet tűnik fel mindenki előtt, hogy mégis van ott egy
barát, egy jó barát. Ám ekkor a művész észrevesz valamit, ami romba döntheti az
egész ábrándokból épült várat. „Ne sírj, miért sírsz? Miért sírunk
mindketten?"
A dal hangzása,
a refrénben lévő sorok közötti hosszabb szünetek, amikor csak a hangszereket
halljuk, a dalszöveg, az egész végtelenül magányos és szomorú. A zene azt az
érzetet kelti, hogy ez a magány kitölt mindent, az egész világot. Hihetetlenül
mély, és hihetetlenül igaz; számomra ez a legkedvesebb dal az albumon.
Untitled 2014 (dalszöveg: G-Dragon; zene: G-Dragon, Choice37)
Mi marad a
világtól elfordult, barátok nélküli embernek? A szerelem. Hát lássuk, mi újság
Kwon Jiyonggal ezen a színtéren. Vajon van valaki, aki enyhít a szenvedésein,
és ott van neki? Szerintem már mindenki reménykedik, hogy végre valami
pozitívat is kapjunk, de aki hallotta a dalt, az pontosan tudja a választ:
nincsen. Volt.
Az Untitled 2014
egy szomorú véget ért szerelmet dolgoz fel. Pontosabban, nem dolgoz fel: „Ha
elfelejthetnék mindent, ahogy az idő halad előre (...) nem, igazából, ha a
következő életemben találkoznék veled, akkor is beléd szeretnék, csak úgy, mint
most." De kezdjük inkább a dal elején!
„Tudom, hogy
nehéz és bonyolult visszajönnöd hozzám." Jiyong magát hibáztatja a
szakítás miatt. Úgy érzi, rosszul bánt a szerelmével, hogy szinte a
lehetetlennel párhuzamos, hogy ismét együtt legyenek, hiszen volt párja „fél
újra megsérülni" Jiyongért, ő pedig tudomásul veszi ezt, és úgy tűnik,
belenyugszik. „Sírtál a durva szavaim miatt (...) bánom, hogy hátat fordítottam
neked." „Könnyedebb számomra meghalni, mint valaha megkapni a
megbocsátásodat." Ebből úgy tűnik, mintha teljes mértékben ő lenne a hibás
– hiába tudja mindenki, hogy egy kapcsolat két emberen áll vagy bukik, az
érzések mégis mióta veszik tudomásul a tényeket?
„Rendben lenne,
ha elveszíteném mindenemet, ha így újra láthatnálak akár csak egyszer is."
A szavakból áradó lemondás és bánat újabb és újabb tőrdöfés a hallgató - már
magánnyal telített - szívébe. Ugyanis arról nincs szó, hogy az előadó valóban
el is veszít mindent - nem, úgy tűnik, már feladta a harcot, hogy
visszaszerezze a szerelmét.
„Reménykedem a
visszatértedben." „A szíved, ami azt mondja, hogy ez itt a vég... nem
tudom elhinni." „Te nekem, és én neked, egy olyan szerelem, mint a miénk,
nem lesz még egy." Bár úgy nyitott a dal, hogy Jiyong tudja, párja már nem
fog visszajönni hozzá, és azt állítja, meg is érti ezt a döntést - most mégis
úgy tűnik, nem tudja elengedni a szerelmét.
A dal zárásaként
pedig megkapjuk a fenti, első idézetet: még a következő életében is szeretni
fogja ezt a személyt. „Sajnálom." „Nem tudom elengedni." Leginkább
ezek jellemzik ezt a gyönyörű, szívbemarkoló balladát.
Fontos még
megjegyezni, hogy az utolsó pillanatban lett megváltoztatva a title track erre
a darabra. Figyelembe véve a körülményeket, a hiányzol, újból látni akarlak
érzés átértelmezve nem csak a szerelmének, de Tabinak is egy üzenet. Ahogyan a
sajnálom, a megbánás és a csinálhattam volna jobban is érzés is, mert noha
nem ő tehet róla, mégiscsak Jiyong a leader, és az egyik tagja majdnem
öngyilkos lett: lehetetlen, hogy ne okolja legalább egy kicsit is magát.
Outro -
Divina Commedia (dalszöveg: G-Dragon, 8!, Brian Lee, Safe, Frank Dukes; zene: G-Dragon, 8!, Brian Lee, Safe, Frank Dukes)
Összegezzünk:
kezdésként egy szupersztárt kaptunk, akinek megvolt mindene, amire csak halandó
vágyhat, aki maga a trend, a divat, a neve egyenlő a sikerrel. Végül pedig
maradt egy, a világtól elzárkózott, elmondhatatlanul magányos, összetört szívű,
megtört ember. Elég nagy zuhanás, nem?
„Nővér! Gyógyíts
meg, fizetek neked még többet, a billiárdosod leszek, ha kell. Herceg."
Ebből a szabályos könyörgésből árad a kétségbeesett magányosság, és azzal kell
szembesülnünk, hogy az egyetlen, ami Jiyongnak még van - a sikerből szerzett
pénz - nem használható semmire, és képtelen meggyógyítani magát vele - nem
tudja megvásárolni azt, amire szüksége lenne. Ezért végül a közel harminc éves felnőtt
férfi az egyetlen emberhez fordul, aki még törődik vele.
„Anya, ne aggódj
semmi miatt. Nem vagyok probléma - a megoldás vagyok a problémára." Mégis
úgy hangzik, mintha csupán magát győzködné az igazáról, és édesanyjától várná
erre a megerősítést.
„Helyes? (Várj!)
Helytelen?" Már odáig fajultak a dolgok, hogy Jiyong azt sem tudja
eldönteni, hogy mi a helyes, és mi nem. „Nem értem: van egyáltalán bármi
értelme, vagy nincs?" Lassan már az élet értelmét is megkérdőjelezi. „Elvesztem,
nem érzek semmit, nem érzek semmit."
„Milyen arcot
vágok most? Igazából nem is számít, hisz úgyis csak tettetett, csak egy
maszk." És úgy tűnik, Jiyongnak valóban kezd elveszni a szeme elől az élet
értelme: nincsenek már barátai, elhagyta a szerelme, már nem tud dönteni jó és
rossz között, és úgy néz ki, a saját személyisége is kezd homályosulni, hiszen
napról napra egy maszkot viselve él tovább. Végül magának is felteszi az
ominózus kérdést. „Siker? (...) Voltam már ott - seggnyalás." És ugyanúgy
a választ is megadja mind önmagának, mind mindenki másnak. „Helyes? (Kérlek!)
Helytelen? (Gyógyíts meg!)"
„Mi mind a saját
külön világunkban élünk (a színpadon). A valótlan valósággá válik, Truman
show." A Truman show-t Jiyong már egy koncertjén is említette - és
gondoljunk bele: ő is kamerák előtt éli az egész életét, noha tudatában van
ennek, így könnyűszerrel azonosulhatott a főszereplővel. „Egy egyszerű
városlakó, aki énekel, a nemzet színészévé válik." Ezzel is arra céloz,
hogy a zene a szenvedélye, mégis egy kirakat-életet él. És az eddigiek alapján
levonhatjuk a következtetést, miszerint Jiyongnak már nagyon elege van ebből.
„Érzem az erőt,
érzem az ébredő inspirációt. (Divina Commedia) Elvesztem, nem érzek már semmit.
(Divina Commedia)" Ezekkel a sorokkal ér véget a dal, és egyben az egész
album. Divina Commedia, azaz Isteni színjáték. Megvallom, sokat gondolkoztam,
hogy mégis mi köze lehet az Isteni színjátéknak Jiyonghoz és az albumához.
Mégis mit tudott a mi jó öreg Dante barátunk, ami így megihlette volna az
énekest? Dante művében ugye létezik a Pokol, a Mennyország (ennek
részletezésétől tekintsük most el), de nem is ezek az igazán fontosak
számunkra, hanem a köztük lévő dolog. A purgatórium, és a purgatóriumi
tisztítótűz.
Jiyong ezen az
albumon keresztül meggyónt nekünk, rajongóknak, ez az album volt az ő
tisztítótüze: nincsen már több kertelés, nincsen már G-Dragon, csak Kwon Jiyong
áll előttünk pusztán és leplezetlenül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése