A BEAST
egy ma már igen alul értékeltnek mondható banda, akik 2009 októberében
debütáltak, a „Bad girl” című számmal. A „Shock”-kal megalapozták a sikerüket,
ugyanakkor nem eléggé, ugyanis 2012 után már aligha vesz róluk bárki is
tudomást a rajongókon, vagy csak a régebbi kpoppereken kívül, holott a srácok
megérdemelnék a sikert, már csak a szentimentalitásuk miatt is. A legtöbb –
vagy minden – számuk a szerelemről szól, de mindig máshogyan, más hangszeres
úton, más, ugyanakkor egyszerű dalszövegekkel tálalják ezeket az érzelmes dalokat.
A legelső
albumkritikámat – vagy albumajánlómat? – nem meglepő módon a BEAST egyik
albumáról írom, ami a „Time” nevet
viseli. Az album a BEAST egy „jubileumán” jött ki – ötéves születésnapi ajándék
a rajongóiknak, 2014. október huszadikán. Egyszóval: ez egy különleges kiadás, tulajdonképpen a hatodik
mini albumuk, rajta hét csodálatosabbnál csodálatosabb számmal.
Hogy
létezik-e tökéletes album? A fenéket. Ez sem az. Éppen ezért különleges is
számomra.
12:30 (dalszöveg: Good Life; zene: Good Life)
Az első
szám különösképpen érdekes. Tulajdonképpen egy klisének mondható ballada,
amiben normális (értsd: klasszikus) hangszerek vannak háttérzenének. Az első
másodpercekben csak egy kattogó órát hallhatunk, majd Yoseob csodálatos,
kellemes hangja után Gikwang énekli tovább a dal történetét. Az ember először
csak hallgatja, majd mikor kijön hozzá egy magyar felirat, hirtelen ámul és
bámul, hiszen a dalszöveg valami olyat ad nekünk, amit mindenki más ismer, és
tud alkalmazni a hétköznapi életben – és ez az elválás tudata –, ám úgy és
olyan módon adagolja nekünk ezt a banda (szépen és lassacskán), mint még soha
senki.
Hiszen ki
látott, hallott már olyan előadóról, aki egy órával szimbolizálja a szerelem
elmúlását? Ráadásul magával egy időponttal – két mutató állásával.
A klipnek
három változata van. Egy eredeti, dráma verziós klip, egy koreográfiás, és egy
amolyan tagos klip. Különösképpen a dráma verzióját szeretem, de nem csak
Doojoon főszereplése miatt (mondjunk imádok az elején a bokájában nézelődni),
hanem maga, ahogyan elénk raktak két főszereplőt – akik szavak nélkül mesélnek
–, míg a banda énekel. És egyszerűen elmondhatatlanul tetszik, ahogyan a banda
többi tagja is be van téve a klipbe – és énekelnek. A klipet egyébként
szerintem szépen összetették – tényleg jól érzékeltették a két főszereplő
kapcsolatának a lassú lefolyású tönkremenését. Az égő szék akár a bizalom jele
is lehetne.
Szóval,
röviden és tömören: a BEAST tökéletesen ábrázolja a szerelem elmúlását, az okot
– az elhidegülést –, a szakítást.
„olyanok vagyunk, mint az óra mutatói 12:30-kor / miközben egymásnak fordítjuk a hátunkat / és mindent eldobunk”
DRIVE (dalszöveg: Good Life; zene: Good Life)
Az egyik
kedvencem az albumról. Az az igazság, hogy először nem szerettem, aztán egyszer
csak azon kaptam magam, hogy le sem tudok kattanni a számról. A szám Junhyung
rapjével kezdődik el – a történet főszereplője nem tud aludni, ezért elmegy
vezetni, bekapcsolja a GPS-t, és a volt barátnő lakása van a legelső helyen. A
refrén egyszerű. Igazándiból: egyszerű, de annál inkább nagyszerű. A BEAST
második számának a története a volt barátnő iránti vágyakozásról szól.
Azért is
az egyik kedvencem az albumról, mert hiába is tűnik közhelynek az alap – hiszen
hányszor fel volt már dolgozva ez a téma is? –, egészen máshogy van tálalva,
mint a többi számnál.
A BEAST
továbbra is nem csak mond, hanem elmesél.
„miután egy ideig ide-oda vezetek / miközben kezdek eltévedni / a jelzőlámpa, amelyik megállít, épp olyan, mint te”
IT’S ALL GOOD (dalszöveg: Good Life; zene: Good Life)
Nagyon
szeretem ezt a számot, annak ellenére, hogy mikor kijöttek az audio előzetesek
2014-ben, biztosra vettem, hogy gyűlölni fogom ezt a dalt. De a legnagyobb
meglepetésemre nem ez történt. Talán ez a szám birtokolja a legkellemesebb
akusztikus háttérzenét – a fiúk hangja pedig egyenesen lágy és gyengéd.
Ezerszer és ezerszer el tudnám hallgatni. A fiúk arról énekelnek, hogy habár a
dal egyes szám első személyű főszereplője és barátnője szakítottak, a
főszereplő boldog, hogy végre külön váltak utaik, és, hogy minden jó.
„reméltem, hogy te leszel az utolsó kirakósdarabkám / de ez már mindegy / mert én tényleg kerestem, de ez nem passzolt. / miközben elmélkedtem, kerestem a mi első emlékünket / erőltetve kerestem a szívbéli remegést”
CLOSE MY EYES (dalszöveg: Good Life; zene: Good Life)
Talán ezt
a számot vártam az egyik legjobban, és még Doojoon is rappel, annyira nem vett
le a lábamról, mint a Stay, a Drive, vagy éppen az It’s all good. Természetesen
nagyon-nagyon szeretem ezt a számot az egyedi, mégis valamennyire – ettől az
albumtól – megszokott, unalmasnak még mindig nem mondható akusztikájával
együtt. A tipikus, BEAST-es melankólia, mint a többi számban, itt is
megtalálható. A BEAST újbóli klisés történetet mesél el, ám máshogy tálalva:
egy férfi, aki még mindig szereti a szerelmét, akinek a főszereplőnk kezd
közömbös lenni.
„ez veszélyes / úgy érzem / mintha a szikla pereméről lógnék / korábban te mindig engem figyeltél / de most folyton csak a hátadat látom”
STAY (dalszöveg: Good Life; zene: Good Life)
Emlékszem,
régebben még ezt tüntettem ki a kedvenc számomnak. Dallamos, dinamikus, és ezt
a harmóniát a dal elejétől a végéig tartja – a refrénben különösen. A nagyon
erőteljes ütemű háttérrel ellentétben azonban a szöveg az elmúló szerelemről
szól, éppen úgy, akár a 12:30. Kétségbeesés és vágyakozás – ezek jellemzik
leginkább a dal történetének felépítését. Leginkább Doojoon része tetszik az egészben –
ugyanis még sosem hallottam ennyire kitárulkozni hangilag.
„a komoly szívem / habozik a te kínzó érzelmeiddel / a nélküled eltelő éjszakákat végigsírom / a te rideg ajkaiddal / újból hívj magadhoz: / maradj mellettem”
SO HOT (dalszöveg: Gikwang, Noday; zene: Gikwang, Noday)
Nos, ez az
a szám, ami, hogy őszinte legyek, nem értem, hogyan kerülhet erre az albumra.
Hiszen a számok nagy része akusztikus, és ez valahogyan annyira nem nyerte el a
tetszésemet – függetlenül attól, hogy Doojoon, az ultimate biasom énekli a
refrént. Persze, büszke vagyok rá, hogy végre-valahára sok szöveget/részt
kapott, de ez nem menti fel a csapatot a dal bénaságától (?). Már sajnálom, de
ez a szám elég gyenge lett tőlük, és valahogyan nekem – klisének tűnik az
egész. És sajnos nem csak a dal tűnik klisének, maga a dalszöveg is az
számomra. Ennek ellenére ugyanúgy meghallgatom, mint a többit, de valahogy
nekem nem fekszik.
„ó lány, csak téged tudlak nézni / suttogj valamit a fülembe / a karjaimba foglak venni / én téged akarlak / hunyd le a szemeidet / és érezz engem, hogy még forróbb legyen”
KONKLÚZIÓ:
Lesznek olyan
számok a BEAST-től, amiket soha nem fogok megszeretni úgy igazán. Egyik daluk,
egyik fellépésük, egyik albumuk sem mondható tökéletesnek, hiszen egyik számuk egyszerűbb, mint a másik, de éppen az
egyszerűségükben rejlik a fiúk különlegessége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése